czwartek, 6 marca 2014

Nowe media

Zewsząd słyszymy "nowe media". Niby wszyscy wiedzą o co chodzi, ale jak trzeba wytłumaczyć, to już nie jest tak łatwo.

źródło: http://ec.europa.eu/

Zacznijmy od tego, że jeśli są "nowe media", to muszą też być "stare media". Zaliczamy do nich te tradycyjne - prasę, radio i telewizję, czyli te, które charakteryzują się jednokierunkowym przekazem. Nowe media natomiast pozwalają na odpowiedź, na interakcję odbiorcy z nadawcą. Żyjemy w rzeczywistości, w której wymaga się od odbiorcy aktywności.

Internet jest medium nowym, które jak dotąd najbardziej się rozwinęło, ale też wciąż się rozwija. Dzięki niemu mamy dostęp do social mediów, platform blogowych, bankowości czy zakupów on-line. Korzystanie z nich znacznie ułatwia życie. Najnowsze badania wskazują, że korzystamy z internetu z czterech powodów. Są nimi komunikacja, rozrywka, dostęp do informacji i zakupy.

źródło: http://social-media-strategy-template.blogspot.com/

Lev Manovich w artykule "New Media from Borges to HTML" zdefiniował nowe media jako nowe podejście do otaczającej nas rzeczywistości wynikające z możliwości jakie otwierają przed nami wszelkie nowe technologie na ich wczesnym etapie rozwoju.  

Ze zjawiskiem nowych mediów mamy do czynienia od 2001 roku, kiedy to powstała Web 2.0, która przyczyniła się do rozwoju mediów społecznościowych, aplikacji internetowych i blogosfery. Cechami społecznymi sieci 2.0 są:
  • generowanie treści przez użytkowników
  • tworzenie się wokół serwisów rozbudowanych społeczności'
  • wykorzystywanie otwartych licencji, np. Creative Commons
  • wykorzystywanie folksonomii
Tak więc najprościej - nowe media to przede wszystkim media społecznościowe, blogi, vlogi, microblogi, sklepy internetowe i wszystkie inne witryny, które zezwalają na interakcję nadawcy z odbiorcą.

źródło: http://www.digishopgirl.com/

W Gliwicach również prężenie rozwijają się nowe media. Najlepszym przykładem będzie portal Dzisiaj w Gliwicach. Dziś to prężnie działająca firma medialna, pod której szyldem powstał portal, tygodnik Tydzień w Gliwicach i strona na Facebooku. Właśnie na tym portalu społecznościowym wszystko się zaczęło. Pojawiały się informacje, co będzie się działo w mieście w najbliższym czasie, newsy, ciekawostki. Dziś fanpage ma ponad 28 000 like'ów - to o 10 000 mniej niż drugie największe medium w mieście 24Gliwice. Każde gliwickie medium istnieje na portalach społecznościowych, You Tube'ie, niektóre nawet na Instagramie i to dzięki nim trafiają do tak dużej liczby odbiorców.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz